معاون وزیر بهداشت:
بیماران کبدی و مصرف کنندگان مواد مخدر نباید راننده خودروهای جاده ای باشند
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، با بیان اینکه طبق تحقیقات انجام شده در ایران بیشتر رانندگان خودروهای سنگین، باری و نقلیه جاده ای به بیماری های کبدی، کلیوی یا مصرف موادمخدر مبتلا هستند، تاکید کرد: برای پیشگیری از تصادفات جاده ای، باید ضمن بازبینی مقررات، از رانندگی این افراد با اینگونه خودروها جلوگیری شود.
به گزارش خودروکار، دکتر رضا ملک زاده اظهار کرد:
همچنین این تحقیقات نشان می دهند که یکی از مهمترین علل حوادث جاده ای برای
رانندگان خودروهای سنگین، علاوه بر رعایت نکردن مقررات رانندگی و سرعت
مجاز و نبود احتیاط و مراقبت راننده، وجود برخی بیماری ها ازجمله بیماری
های کلیوی، کبدی و صرع است.
وی افزود: نظم خواب مبتلایان به بیماری های
مزمن کبدی و کلیوی در اثر این بیماری ها برهم می خورد؛ بیشتر این بیماران
شب ها بیدار هستند و روزها می خوابند و اگر این افراد در طول روز رانندگی
کنند، دچار خواب آلودگی شده و احتمال تصادف در آنان بیشتر می شود.
ملک
زاده با تاکید بر اینکه قوانین رانندگی و شرایط ارائه گواهی نامه باید
تغییر کند، ادامه داد: این قوانین باید بازبینی شده و توسعه یابند؛ در حال
حاضر فقط وضعیت بینایی متقاضیان برای ارائه گواهی نامه بررسی می شود،
درحالی که ابتلا به بسیاری از بیماری ها می تواند منجر به حوادث رانندگی
شود؛ بنابراین باید بررسی مجموعه عواملی که راننده را دچار حادثه می کند،
در شرایط اخذ گواهی نامه به ویژه برای خودروهای سنگین درج شود.
وی با
بیان اینکه تحقیقات نشان می دهند بیشتر رانندگان اتوبوس های مسافربری و
ماشین های سنگین و باری دچار هپاتیت و سیروز کبدی هستند، افزود: حوادث جاده
ای بیشتر در بین مردان اتفاق می افتد؛ سالانه یک میلیون عمر مفید در جمعیت
مردان در اثر حوادث مختلف به ویژه حوادث جاده ای از بین می رود.
ملک
زاده گفت: سکته های قلبی و مغزی از مهمترین علل مرگ و میر در ایران هستند؛
با این حال آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری ها نصف آمار مرگ و میر مرتبط
با حوادث جاده ای است.
وی اظهار کرد: به طور کلی یک و نیم میلیون نفر
سالانه در جهان جان خود را در اثر تصادفات جاده ای از دست می دهند و ۵۰
میلیون نفر مجروح می شوند که ۹۰ درصد این آمار مربوط به کشورهای درحال
توسعه است.
ملک زاده با بیان اینکه عامل بیشتر اینگونه حوادث، انسانی
است، افزود: مصرف مواد مخدر و روان گردان و داروها و نبستن کمربند ایمنی
ازجمله عوامل ایجادکننده حوادث جاده ای است با این حال نبود جاده ها و
خودروهای ایمن نیز از دیگر عوامل بروز اینگونه حوادث به شمار می رود.
معاون
تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: شمار مرگ و میر ناشی از حوادث نسبت به
16 سال گذشته از 76 هزار نفر به 26 هزار نفر کاهش یافته است که از این
تعداد 12 هزار مرگ در اثر حوادث جاده ای است بنابراین هنوز در خصوص حوادث
جاده ای وضعیت مطلوبی نداریم.
ملک زاده اظهار کرد: افراد در حوادث تنها
دچار یک عارضه نمی شوند و بیشتر در اثر جمیع عوارض جان خود را از دست می
دهند؛ عمده علت مرگ در تصادفات جاده ای، شوک ناشی از خونریزی، ضربه مغزی و
ضربه به قفسه صدری است.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود:
بیشترین سال های عمر بر بادرفته که یک شاخص مهم در اندازه گیری عوامل مرگ و
میر در جهان به شمار می رود، در کشور ما مربوط به حوادث جاده ای است و
میزان بالای آن نیز به این دلیل است که بسیاری از افرادی که در این حوادث
جان خود را از دست می دهند، جوانان هستند.
وی با بیان اینکه بیشتر
حوادث جاده ای در اثر عوامل انسانی به وجود می آیند؛ بر لزوم توجه به عوامل
بازدارنده و پیشگیری از بروز این حوادث تاکید کرد و گفت: در کشور ما به
موضوع پیشگیری کمتر توجه شده این درحالی است که بر اساس تجربیات کشورهای
پیشرفته دنیا پیشگیری مهمترین اقدام در کاهش این حوادث است که بیشتر از
طریق اعمال قوانین سختگیرانه، جریمه های سنگین، تعبیه دوربین در جاده های
درون و برون شهری اعمال می شود و درکنار همه اینها، فرهنگ سازی برای رعایت
قوانین راهنمایی و رانندگی و سرعت مجاز تاثیرگذار است.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/